9. elokuuta 2014

"Maailman paras rahkapiirakka"

Tässä kesän aikana on tehnyt useaan otteeseen mieli rahkapiirakkaa - sellaista missä on paljon rahkaa ja hieman marjoja, pohjana esim. muruseos, mutta päällä ei sitten enää ole muruseosta. Rahka maistuu selkeästi ja on ihanan pehmeää ja sulaa suuhun. Olen kahdesti nyt kesällä tehnyt piirakkaa, mutta jostain syystä se alkuperäinen mielikuva on sitten lopulta muuttunutkin erilaiseksi versioksi, kun olen eksynyt googlen uumeniin, mutta hyviä nekin ovat olleet.

Eliminaatiodieetin jälkeen olen huomannut, että sokeri ei oikein sovi itselle - ainakaan suurissa määrin. Pala piirakkaakin tuntuu välillä turhan paljolle, joten olen sitten loput piirakkapalat suosiolla antanut pikkuveljelleni, puolisokaan kun ei juuri rahkan ystävä ole.

Tämän ohjeen löysin Sugar Mama -blogista, jossa se on nimellä Maailman paras rahkapiirakka. Pohja on ihanan pehmeä ja pinta rapea. Älyttömän hyväähän tämä on, mutta ei se ehkä aivan maailman parasta omasta mielestäni ole. Sitä vielä etsiessä...


Alkuperäisen ohjeen löytää Sugar Mama -blogista, jonne linkki ylempänä. Ei tässä montaa muutosta ole, mutta olen itse merkinnyt dl-mitoilla määrät, alkuperäisessä ohjeessa kun on käytetty mittana lasia. Oma versioni oli (yllätys yllätys) laktoositon ja gluteeniton, mutta alkuperäinen varmasti ihan tavallinen vehnäversio, joten onnistunee vehnäjauhoistakin! Suosittelen kokeilemaan.

Piiras suositellaan nautittavaksi jääkaappikylmänä!

Ohjeesta tulee n. 16 palaa

8 dl jauhoja (Fin Mix)
4 dl fariinisokeria
2 tl soodaa
2 tl leivinjauhetta
1 rkl vaniljasokeria
250 g sulaa margariinia tai voita (käytin laktoositonta voita)

Sekoita kaikki aineet keskenään murumaiseksi seokseksi. Alkuperäisen ohjeen mukaan taikina jaetaan kahteen osaan, mutta oma jakoni oli lähempänä 2/3 (pohjaan) ja 1/3 (muruksi päälle).

Lisää pohjaan:

2 dl piimää (käytin laktoositonta)
1 kananmuna

Lisää pohjaseos pellille (käytin n. 30x 27 cm vuokaa, jolloin piiraasta tulee paksumpi). 

Valmista rahkatäyte:

2 prk (á 250 g) rahkaa (käytin laktoositonta)
2 dl tomusokeria
2 kananmunaa
1 rkl vaniljasokeria
kunnon loraus sitruunan mehua.

Kaada rahkaseos pohjan päälle ja murenna loput taikinasta pinnalle.
Paista 200 asteessa n. 30-40 minuuttia.



Sugar Mamalta suora lainaus:

"Soodan puuttuessa olen yksinkertaisesti jättänyt sen pois, ja hyvin on kohonnut. Piimän olen joskus korvannut kermalla ja sitruunan mehun ananasmurskapurkilla. Olen joskus lisännyt täytteeseen myös säilykepersikkaa. Kokeilemisen arvoinen piirakka!"





Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiitos kommentistasi, ne piristävät kummasti.
- Isabel